word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Friday, March 15, 2013

bukan sekadar memberi khidmat nasihat

salam...
selamat pagi jumaat..

boring di pagi hari..niat dihati nak balik minggu ni ..tapi dah tersetuju nak pegi program dumex dekat hotel grand continental nu haa plak..menyesal pun ade haihhh..takpe la demi makanan sedap-sedap..pejam mata bayangkan berada di rumah jela..


ok hari ni nak cerita pasal salah 1 tugas dietitian ..org selalu fikir tak penting untuk dapatkan khidmat nasihat dari dietitian kennn...ye la sape nak pegi setengah jam untuk dengar dietitian membebel kenn.. lepas tu terpaksa tinggalkan habit lame untuk ikot semua nasihat dietitian kenn..


tapi sebenarnya dietitian pun malas nak cakap lame2 hewhew..jujur aku cakap..sepanjang aku praktikal ni kan..kalaulah ade patient yang macam buat muke buat-buat ikhlas je..mmg aku malas nk ckp banyak2..kite punyalah beria nak tolong die..end up "abes dah??"
eyh..eyh..membazir air liur taw..


tapi kan.. sejak berada di komuniti ni a.k.a klinik kesihatan..tersenyum sekejap jiwa aku..sebabnye macam gaya ala-ala cikgu pulak rase..ceramah untuk group counselling..guna-guna white board untuk ajar exchange.. hik3..kena sangatlah dengan jiwa aku yang nak jadi cikgu ni..

pulak tu kalau makcik-makcik tu banyak tanye..lagi la seronok nak cerita..pendek kata lagi syiookkk jadi dietitian di klinik kesihatan dari di OPD hospital..pada aku lah kenn..


memanglah kat klinik kesihatan ni memang kes DM lah memanjang..kalau FTT tu segan silu jela ade..dekat hospital of coz la kes hebak-hebak mung..

tapiii..kau kena ingat jah..bak kate seorang leturer tu "kalau dapat kes gempaq pun tapi management hancur baik tak payah.."  haha..setuju..


kalau dulu masa praktikal in patient aku berebut-rebut nak case rhyle tube bukan sebab aku nak tunjuk hebaknye lah aku pilih enteral formula..tapi sebenarnya aku memang tersedia malas nak bercakap dengan patient kalu kena bagi counselling..ape tak nye rhyles tube just ukur-ukur patient..kira-kira..indent enteral formula then blah...esok datang cek BHT je untuk tengok tolerance..tengok patient BO or PU ke tak..tengok IO chart..tapi kalu patient counselling of coz kena soal siasat lagi..

pertama kenapa aku tak suke counselling di ward ni sebab selalunya nk tengok BHT terpaksa mengalah dengan doctor..dietitian mmg baik hati..tengah clerk patient pun ..tengah salin-salin untuk BHT pun..kalu doctor mintak BHT ktrg akan bagi pada drg dlu..so dah terganggu dah kat situ..


kedua keadaan ward tu sendiri buat aku tak selesa..dengan keadaan sempitlah bagai..so nak cakap kuat2 pun sambil jeling-jeling dekat patient katil sebelah yang tengah tidur..takutnye lah mengganggu patient katil sebelah dengan kelantangan suara aku...hik3..


tapi di klinik kesihatan memang ade bilik khas untuk dietitian ..so apelagas..mau bergegar bilik aku bercakap.. herkkkherkkk...

so tetiba terjatuh cinta untuk jadi community dietitian..hik3..

ok bai..
sekian.




~thanx for reading..feel free to drop by~

No comments:

Post a Comment