word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Monday, November 17, 2014

research assistant (RA) versus graduate research assistant (GRA)

Salam..

Lately ramai yang email tanya pasal RA dan GRA.. pasal nak apply RA..
Ada yang tanya apa beza RA dan GRA..so harini aku berbesar hati nak share pasal ni
Eceh..

Research assistant

Berdasarkan pengalaman aku ra di hire menggunakan budget grant research.. memang ada peruntukkan untuk ra.. sebab antara tugas ra adalah melancarkan perjalanan research.. macam aku dulu cari respondent..prepare chemichal..apparatus..keep in data..
kerja aku macam ringan sikit la..macam ada sorang lagi kakak yg jadi ra dengan aku masa tu dia kena contact sekolah...plan jadual research..order barang..kira lecturer aku bermurah hati la jugak sebab aku buat yang senang senang je..hewhewhew..

Tu serba sikit pasal ra la..job scope yg lain aku tak pasti sebab aku 6 bulan je kat situ..
main point kat sini gaji ra adalah dari grant research..katakanlah nak sambing master on that project pn boleh.. tanak pun takpe..tapi selalunya lecturer tersebut akan tawarkan master sebab katanya rugi kalu tak sambung..tapi biasa la ni adalah win win situation..dimana lecturer kn harus ade student..pastu kite pulak nk fund untuk research kan..so lecturer dapat student..kita dapat research free..


Graduate research assistant

Yang ni aku kurang pasti sebenarnye..info yang aku dapat ni dari kawan2 aku..gra biasanya universiti yang  bayar setelah kita register master on that university.. tugasnya disamping kita buat research utk master kita tu adalah kena assistant lab budak degree ke..jaga exam ke..of coz kena keja sikit..ko hengat university senang nak bagi free..

Tapi kalau kat unisza la kan dua2 sama elaun..u lain aku tak pasti..

So begitulah alkisahnya..

Nak tanya banyak lagi bleh je email aku kat zetty7813@gmail.com

Psssss pengeras ayam golek sekor..hikhikhik.




~thanx for reading..feel free to drop by~

No comments:

Post a Comment