word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Friday, November 9, 2012

Pertukaran Karbohidrat / CHO exchange

salam..

one day my friend SMS me.. she ask me how be kurus..

katanya

"berat aku ni asyik naik da..padahal aku dah jaga makan dah..aku dah stop makan nasi da"

aku

"abestu kau makan ape?"

katanya

"aku makan roti je"

aku

"berapa keping ko makan?"

katanya

"ntah.. aku pun tak pernah kira banyak mana aku makan..tapi kalau gardenia panjang tu tahan lah 2 hari"

aku

"erk"


agak-agak korang sebatang roti gardenia panjang tu ada berapa keping isinya?
jawapannya aku pn tak pasti..tapi yang aku pasti sekeping roti sama calorie dengan sesenduk rata nasi


kebanyakkan orang akan salah faham dengan konsep ni.. bagi drg nasi adalah makanan menggemukkan.. sebaliknya roti adalah makanan untuk kurus .. what de ...

ok let me explain

sekarang ni ada sistem pertukaran yang lebih senang nak faham dan dipraktikkan
apekehal pulak dengan pertukaran ni???

ok macam ni..

aku jelaskan untuk pertukaran karbohidrat (CHO) dulu..

1 pertukaran = 15 g CHO = 75 kcal

ini list makanan yang mengandungi karbohidrat/kanji

- nasi
- mee
- mihun
- kuew teow
- roti putih / roti high fiber
- gula
- susu pekat manis
- biskut
- buah- buahan

* ini makanan yang mengandugi banyak karbohidrat.. tapi bukan yang ni je banyak lagi.. tapi ni yang majoritinya adalah daripada karbohidrat..
 so macam mana ia bertukar??

macam ni ye dik non

1 senduk rata = 1/2 cawan

1 senduk rata nasi = 1 senduk rata mee = 1 senduk rata mihun = 1 senduk rata kuew teow = 1 keping roti putih / roti high fiber = 1 sudu makan gula = 1 sudu besar susu pekat manis = 3 keping biskut bersaiz besar = 6 keping biskut bersaiz kecil = sebiji buah sederhana besar = 1 potong buah- buahan = 1/2 jambu batu = 5 biji rambutan dan seangkatan = 8 biji anggur dan seangkatan


hah.. dah gane nak kurus tak makan nasi tapi makan roti banyak-banyak.. hasilnya tetap sama..same goes yang cakap..

 "saya tak makan nasi tapi minum air je manis je"
 erk*

so lepas ni boleh la berhati-hati memilih makanan kan..

lain kali cerita pasal protein pulak ye kawan.. tak larat nak taip panjang-panjang..ko macam tak biasa pulak dengan aku yang pemalas ni ..haha






~thanx for reading..feel free to drop by~

5 comments:

  1. Wah3! the journey to be a dietitian... mesti best kn dh msuk klinikal.. rindu dgn senior2.. nk tnya experience b'prktikal di hosp.. sob3 :'( btw tq k.zetty kongsi ilmu ni... ^_^

    ReplyDelete
  2. hehe..ni saje je kwn tnye..
    best2 praktikal!!!.. bnyak jugak benda yg beza dengan teori yg kite blaja..

    kalau amal nk tahu serba sedikit pasal praktikal sy ade tulis kat sini..tapi setiap org maybe melalui pengalaman yg berbeza..

    http://zettyzetty.blogspot.com/2012/11/first-week-di-in-patient-department.html

    http://zettyzetty.blogspot.com/2012/10/posting-out-patient-department-hopsital.html

    http://zettyzetty.blogspot.com/2012/09/out-patient-department-opd-posting.html

    ni psl catering placement..tapi lain hospital lain cara..
    http://zettyzetty.blogspot.com/2012/09/persiapan-untuk-catering-placement.html

    ReplyDelete
  3. Salam
    Saya sedang berdiet dengan kira exc carbo ni la, ingat nak kena tulis note untuk kawan saya yang bertanya. dah jumpa blog ni saya bagi link je pada kawan saya ..hehhehe. terima kasih dgn gambar2 tu

    ReplyDelete
  4. Salam
    Saya sedang berdiet dengan exc carbo sebab nak kawal gula masa mengandung, ada kawan bertanya. Saya malas nak tulis nota untuk dia, dah jumpa blog ni saya bagi je la link kat dia. terima kasih ye

    ReplyDelete
  5. akuatik: just sharing the knowledge.. =)

    ReplyDelete