word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Saturday, November 3, 2012

first week di in patient department

salam..
happy weekend everyone!.. i am so excited whenever Thursday is coming out but i super duper hate Saturday.. well thursday means permulaan my weekend while saturday means permulaan sunday blues..

ok sekarang aku dah bertukar tempat pratikal.. bukanlah tukar tempat sangat..masih di HSNZ, tapi sudah bertukar dari outpatient (OPD) ke inpatient (IPD)..so, majoriti classmate aku yang bertukar dari IPD ke OPD tulis dekat status fb dorang "culture shock" and of coz aku pun same lagi super duper culture shock..tapi bagi aku yang bermula dengan gear 1 (OPD klinik kesihatan) kemudian ke gear 2 (OPD hospital) kemudian ke gear 3 (IPD).. ini bukanlah perubahan extreme pada aku..biasa-biasa je..cewahh..haha

ape yang beza..owh sangat banyak..tapi aku rasa both ade pro and cons.. IPD tak banyak sangat pun case ( maybe aku baru 1st week).. dekat OPD lagi banyak case yang best2..bagi aku la kan.. tapi kenape classmate aku yg di tempatkan di IPD cakap stress, banyak kerja..etc.. sebabnya 1 je.. bagi aku lahkan semua kerja2 yang dorang kena buat di IPD sama je dengan bilangan assgmnt ketika aku di OPD.. tapinye..tapinyee.. sebabnye bila di IPD nak isi HIS take time.. kena balik lewat..so itulah penyebab utama penyumbang kepada stress ketika berada di IPD..

tapinye ada juga kawan-kawan yang baru bertukar ke OPD yang cakap takut berada di OPD sebab kita tak tahu case apa yang datang..tak tahu sape patient yang datang.. sedangkan di IPD kita ada masa yg agak lama untuk plan intervention.. di OPD patient silih berganti hari-hari..di IPD kadang seminggu follow up patient yang same je..nah!! sape cakap OPD senang..dua-dua pun ada lebih dan kurang..


so both place ade pro and cons..buat adik-adik yang bakal perpraktikal ingat benda2 teori yang kita belajar dalam kelas tak bermakna kita dah power ..actually banyak sangat teori-teori yang tak berapa praktikal untuk digunakan semasa attachment.. in term of clinical instructor (CI) pun dah beza.  masing-masing ada cara tersendiri..so feel free to absorb everything.. sometimes kita rase satu masalah je tapi cara nak solve teramat banyak..depends pada CI yang supervise kite..so ape pun keep searching more and more information by our own.. 



nota kaki : aku pulak semakin masuk IPD semakin malas nak handle patient..wargghh apekah..lempang kiri dan kanan..


~thanx for reading..feel free to drop by~

No comments:

Post a Comment