word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Thursday, March 17, 2016

my breastfeeding journey









 Salam and good morning..

wahhh tajuk tanak kalah kau.. padahal baru 3 bulan journeynya..atas permintaan kawan maka iolss up satu entry laa..

ok actually aku bercita-cita nak exclusive breast feed my baby dari zaman dulu kala lagi..masa tengah study lagi ada cita-cita ni.. sebabkan dulu ada jugak subjek pasal breastfeed bagai nikan.. so dari situ la dapat tahu kelebihan titisan emas ni..

so masa pregnantkan Amra selalu blogwalking cari info-info, jenis pump yang sesuai dan gajet-gajet yang lain la seperti cooler bag, storage bottle, bottle warmer and list goes on..

first yang aku survey dulu pump, majority cakap suruh beli brand Medela worth invesment katanya, well aku rasa mostly tahu harga Medela kan.. so aku tak bercita-cita nak beli Medela.. lagipun masa tu aku ada negative thought sikit, aku takut dah beli mahal-mahal tapi tak berjaya.. So masa tu plan nak beli malish Aria je yang double pump..murah sikit..

tapi aku terbekenan pula dengan freemie, so tetiba dapat idea nak beli single pump dengan freemiw je.. kebetulan kakak aku nak let go Malish mango dia yang baru guna beberapa kali je, so aku setuju nak beli yang dia je..

sebulan lebih guna Malish mango single pump without freemie, serius penat weh, takes more time, makanya kecek2 en hubby pun setuju belikan freemie.. tq syg.. kih3..


lepas ada freemie aku bertambah bersemangat waja pump, sebab cepat boleh pump both, lepastu handsfree, aku pernah pump sambil iron baju, lipat baju, sambil makan, sambil baca buku, memang heaven la..

now Amra biasa minum 3oz each so aku perlukan around 21oz per day, but the production around 26-30 oz per day only.. tak tahu la nanti sempat ke tak nak buat stock.. banyak sangat meeting, event bagai so pumping schedule juga berubah.. serius rasa risau jugak ni..


ok back to topic, actually Amra tak la exclusive BF (breastfeed) sebab since day 1 in her life dah kena warded till day 6, so mula-mula tu susu sikit sangat, so kat ward tu nurse dah bagi formula milk, tapi aku berusaha jugak pump and hantar ke hospital, after day 6 Amra dah boleh balik, so since then memang aku bagi direct feed until 2 weeks before aku start kerja, it such heartbreaking masa nak bagi dia bottle fed and formula milk... sedih gilo..but I have to..no choice, tak sempat nak kumpul EBM (expressed breast milk) banyak-banyak.. tapi waktu tu azam kat diri sendiri balik seremban aku mesti rajin pump and kumpul.. Alhamdulillah masa balik 2 minggu kemudian aku berjaya kumpul..


seriously BF anak memang sangat mencabar, salute sangat dekat mommy2 yang dapat BF anak sampai 2 tahun.. aku ni hati dan minda nak kena gagah, bila penat always remind myself "I must fed her..I must fed her"


so aku ada lagi 1 tahun 9 bulan to fed her.. ermm.. wish me luck..inshaAllah



hahahaaa..kena sangat dengan diri sendiri


No comments:

Post a Comment