word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Sunday, June 16, 2013

sayang abah selamanya


salam..
hari ni bapakan..semua orang pun nak wish selamat hari bapa..so aku pun nak la kan..heee

abah aku seorang yang garang..if tengok muka je pun dah cukup taw kegarangan beliau..seriously aku sebagai anak memang rasa tahap kegarangan abah..dlu-dulu masa aku sekolah abah garang giler..kalau tak dapat 100% markah..memang kena ketuk ketampi la jawabnya..tapi tu masa sekolah rendah lah..so aku pun time ti main no 1, 2 or 3 jela kan..no 3 pernah sekali je dapat..yang lain no 1 n 2 la..masuk sekolah menangah je result aku pun macam hantu sebab tinggal di asrama..abah tiada disisi..haha..nampak tak impak abah sangat besar dalam diri aku..tu zaman aku sekolah nampak macam dah garangkan..tapi zaman kakak-kakak aku dlu lagi la garang..kakak-kakak aku jangan harap la kan nak tengok tv semua..rumah kami dulu ada tv kecik je 14 inch gitu..Astro memang xde la kan zaman tu..Astro kat umah aku pun sangat lambat pasang prang lain dah canggih manggih..kami baru je merangkak..so abah akan suruh kakak-kakak aku ni stay dalam bilik study je..uda aku cakap sebab tu dia tak study..boring..end up dia main gunting-gunting kertas dalam bilik..haha *uda = kakak aku no 3..


masa aku darjah 6 kat rumah aku baru ada telefon rumah..so masa ni ada la kawan-kawan lelaki call..padahal just nak tanya pasal homework je pun..tapi aku memang takut sangat sampai warning kat kawan aku jangan call rumah..sebab aku sentiasa dengar abah cakap kat kakak-kakak aku waktu sekolah jangan bercinta.padahal takde kaitan pun bercinta dengan tanya pasal homework..tapi takut beb..haha..tapi aku gatal sket masuk U je nk bercinta..hee


cerita pasal tv kan..aku ni dulu-dulu hantu tv..mate memang melekap je kat tv tu ha..so penah satu masa waktu tu aku form 4..cuti hujung tahun..maksudnya tahun depan aku masuk form 5 la kan..so masa ni boleh dikatakan rumah aku tu Astro macam 2nd trimester gitu..so apelagas..memang aku gila tv la..time tu aku suka tengok cerita cina kat tv 2 pukul 7 malam sampai 8 malam tukan..so memang kena marah kaw2 lakan sebab asal magrib je nak tengok tv..masa tu aku memnag tak peduli dah org nak cakap ape..yang penting aku tak terlepas cerita kegemaran aku..waktu siang apetah lagi tv nye..so nak dijadikan cerita abah sampai sorok kad Astro..aku ape lg time tu tak bijak lagi..buat perangai la kan..tapi end up aku jugak yg kena marah..haha...


erm..actually banyak lagi kejadian-kejadian yang menunjukkan betapa garangnya abah aku..tapiii..tapiii berjuta-juta banyak lagi kejadian yang menunjukkan betapa abah aku seorang penyanyang..tanpa didikan abah yang garang ni aku yakin aku tak kan jadi macam sekarang ni la..yang baik-baik jela..yang nakal-nakal tu masih dari dasar diri yang tak insaf lagi..hee..


itu cerita zaman aku kecik-kecik tak bijak dulu la kan..sekarang dah ada akal sikit..tapi masih perlukan didikan abah..kadang-kadang sedih pulak rasa..masa aku bersama keluarga agak terhad..terfikir sempat ke tidak aku membahagiakan abah dan mak seperti mana mereka membahagiakan aku..sekarang ni dah di hujung-hujung nak tamatkan pengajian..abah dah mula cakap jangan kawen lambat sangat..takut dia tak sempat jadi wali..serius sedih ..sob..sob...



pagi tadi abah cakap rasa asyik sakit dada..abah buat kerja berat..dalam solorohnya dia cakap..abah dah tanak buat kerja kebun-kebun dah lepas aku grad..dah dapat kerja nak hidup kat rumah hepi2..sebab aku kena bagi 500 sebulan..aku tahu abah main2..tapi aku berharap sgt akan dapat kerja secepat mungkin..
kadang-kadang rasa nak marah kat diri sendiri yang masih tak mampu buat keputusan dan sambung study ke nak kerja..huhu..

mak dan abah,
adik sayang mak dan abah sampai bila-bila..selagi kita hirup udara dibumi Allah ini adik akan buat yang terbaik dalam apa jua..semoga kebahagiaan menjadi milik kita selamanya..




Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku serta kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka keduanya sebagaimana mereka memelihara dan mendidikku di masa kecil
Ya Allah, Kau berikanlah kesihatan yang berpanjangan kepada kedua-dua orang tuaku..berikanlah nikmat kasih-sayang yang tidak terhingga buat kami sekeluarga..


* nak letak gambar abah kat sini..tapi internet tak laju pulak..

~thanx for reading..feel free to drop by~

No comments:

Post a Comment