word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Tuesday, May 21, 2013

buku-buku yang wajib diangkut ketika praktikal

salam..

tetiba rajin nak update lagi..hikhok..hikhok..
aku kan tengah ready-ready nak pegi praktikal untuk special unit (NICU, PICU, CCU, ICU, burn unit)..so tengah-aku kemas-kemas barang..tetiba ada sorang junior aku ni tanye aku buku-buku ape yang nak kena bawak untuk pergi praktikal..so aku yang dah memang malas-malas ayam kemas barang ni terus pegi snap-snap gambar buku..



buku ni agak penting bagi aku yang takde gadget canggih manggih..orang yang ada ipad ke..tab ke..boleh la belek2 tab kan..tapi aku still belek buku ni..eventhough buku ni just ringkas je penerangan tapi at least ada la jugak idea pasal disease pateint tu



erm...buku ni macam tak guna sangat..aritu gatal nak beli tapi macam tak berguna je..tp for out patient or counselling maybe boleh bagi rough idea tuk counselling..





ohh..ini memnag penting ..bukan pharmacist je yang patut tahu pasal medications..tapi deititian juga..sebab kita nak tengok la kan side effect ubat ke ape ka kan..contohnya adal srg patient tu ada ESRF ..so actually macam susah la untuk dia buang air kan..tapi bila tengok I/O chart macam banyak pulak output die..so bila dah selidik bagai..rupa-rupanay dia ni ambik lasix..no memang tak syak lagi..bagi yang ada phone canggih bleh je download kat mediafire..tapi link aku tak jumpa pulak..nanti la kalau rajin aku cari..hik3..





dan ini adalah..mazhab terbaik aku..ni buku2 yang tersimpan formula-formula penting...dan buku ni sentiasa membesar..sebab bila dah makin lama makin kita tengok banyak formula-formula yang penting..



ok ini tersangatlah penting..untuk buat nutritional diagnosis..
kalau kat PPUM ni memang dietitian akan tanya pasal buku ni ..buku aku buruk je.. tp  ni pun belas ehsan  classmate aku bagi..hehe..aku kedekut sket....buku org lain cantik je..hehe



ni macam yang biasa guna la kan..tapi bila dah pegi praktikal ni macam banayk jugak la teks book yang memang kena belek-belek..kalau kat PPUM ni memang setiap dietitian akan bawak beg untuk isi semua buku-buku ke pamphlet ke..oflip chart ke..so aku pun terbelajar macam tu jugak..setiap pegi ward macam semua buku nak bawak..bila di tanya soalan kalu tak tahu bleh belek-belek buku..takde la terkulat-kulat tak tahu..dan akhirnya perkataan "maaf puan tak sy tak tahu".."maaf puan sy tak pasti"..minggu pertama mmg ni la ayat feberet aku..hehe..tapi sekarang dah belajar da angkut semua buku..

so sekian saje..

actually tak sehat sgt ni..demam + selesema..ptg tadi ada CNE pasal infant and toddler formula tahan jela..sakit muka sebelah kanan semu..owh..dugaan..doakan aku cepat sembuh..kes untuk write up and presentation takde lagi ni..sobss..sobsss..





~thanx for reading..feel free to drop by~

No comments:

Post a Comment