word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Wednesday, June 1, 2016

Breast milk turn pink

Salam..

Sebab ramai cakap tak jumpa post ni kat fb maka aku up kat sini ler pulak..


[ BREAST MILK TURN PINK ]

Just nak share..

Selama ni ramai yang bagitahu susu ibu daripada darah.. Kalau dibiar lama ia akan bertukar jadi darah semula which is kaler mcm nak merah- merah.

One day aku tertinggal nak basuh satu botol susu amra..sebab terselit bawah bantal..so botol tu overnight la dengan ada leftover susu.. Tapi kaler dia still sama putih-putih kuning.. Cuma atas dia la ada fat deposit.. So masa tu aku tak boleh trima la teori yang orang bagitahu aku tu which is susu tu berubah jadi darah..

Tetiba satu hari masa nak basuh baju tidur amra aku tengok ade pink stain kat baju dia mcm dalam gambar tu..(dlm gmbar tu kejadian kali ke 3) Aku tengok bantal dia pun sama..baju tidor dia pakai malam tu biru.. Sarung bantal purple.. Alas tidur hijau.. Mustahil turun kaler dpt pink..

Lepas basuh still ada pink stain tu.. Bau macam susu basi.. Basuh few times tak hilang jugak..

So dengan gelabahnya aku tnya hampir semua kawan2 yang doktor.. Drg ckp tak pernah lagi jumpa peluh or air liur pink.. Yang ada air kencing.. 

Masa tu aku baru start minum sejenis minuman koko ni.. So aku mula nak salahkan benda tu.. Aku stop ambik seminggu untuk monitor.. Mmg takde stain  dah.. Mase tu aku buat hipotesis yg produk tu penyebab.. Sebab seminggu lps tu aku minum ada balik... Dan ada lagi.. So aku cuba cari article..produk ni tinggi selenium katanya..aku terus bayangkan selenium tu yg penyebab pink (aku tak tahu betul ke tak teori aku..ampun cikgu kimia)..

Tapiiii..lepas tu lain yang aku jumpa.. Aku terjumpa a few jurnal mcm dlm gambar tu.. Memang betul2 wujud weh susu berubah warna.. Bukan sebab jadi darah..tp sebab bacteria tu.. Dan mmg aku perasan ade stain sikit kat puting susu amra..

Aku tunjuk jurnal ni kat MO hospital aku.. Dia pun tak tahu weh kewujudan bnde ni.. Rare sgt kot..

Aku baca dia akan jadi pink bila biar overnighy especially dlm dark environment.. 

So dengan perasaan ingin tahu aku cuba buat 1 experiment.. Aku ambik 2 baju amra balik dari taska yang ade kesan susu aku tak basuh..satu aku  sangkut kat bilik yang gelap.. Satu lagi aku sangkut kt bilik yang buka lampu overnight.. 

Yerp mmg betul..bacteria tula penyebabnya.. Baju kat bilik gelap yg dlm gambar tu..basuh banyak kali pun tak hilang.. Still bau susu.. Yang kat bilik cerah tak berubah ape pun.. 

Ape pun sekarang ni aku tak biar dah baju amra lmbt basuh..sebab syg baju stain tak hilang.. 

So ikotkan ape yang aku baca xde lah bahaya sgt bacteria ni..tp still kena monitor la amra ni..

Sekian..

*baru nak berangan amra ade superpower bleh kluarkan kaler pink..rupa-rupanya bacteria tu..hehe..

1st hypothesis abi amra, susu tu ada chemical..the result of reaction tu pink. .failed 😂😂😂

*
*
*

Aku jeke baru tahu psl ni.. Ke korang dah tahu?

No comments:

Post a Comment