word power

“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj

lets follow each other

Saturday, August 20, 2011

nikmat seorang muslim : Malam Lailatul Qadar




salam..
selamat berbuka semua!

hari ni dah hari ke 20 ramdhan..maknanya tinggal lagi 9 hari kita semua akan menyambul syawal..bagaimana persiapan raya??
opss!! bukan itu yang mahu dikongsi..hari ni hari ke 20..maknanya malam-malam seterusnya adalah antara malam ke 10 ramadhan..malam dimana ada satu malam yang dipanggil Malam "Lailatul Qadar"

apakah lailatul qadar??



lailatul qadar akan terjadi antara 10 malam terakhir ramadhan, ia merupakan malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan..setiap mukmin pasti menunggu-kehadiran malam ini..di mana pada malam ini ibadatnya lebih baik daripada 1000 bulan..sebagaimana yang diterangkan di dalam al-Quran dan hadis Rasulullah s.a.w.

Maksudnya: "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran pada malam Lailatulqadar dan apakah yang menyebabkan engkau mengerti apa itu Lailatulqadar. Lailatulqadar lebih baik daripada 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan daripada Tuhan mereka untuk setiap urusan. Malam ini sejahtera hingga terbit fajar".


malam lailatul qadar mempunyai banyak kelebihan..beruntunglah pada siapaa yang berjaya mencarinya..berjaya mencari keredha pada malam tersebut..berjaya meningkatkan ibadat pada malam tersebut..

Rasulullah s.a.w meyarankan agar umatnya bersedia menyambut dan menghayati malam yang penuh barakah ini dengan pelbagai amalan dan ibadat..antara hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu hurairah r.a.

Maksudnya: "Barangsiapa menghayati malam Lailatulqadar dengan mengerjakan sembahyang dan berbagai jenis ibadat yang lain sedang ia beriman dan mengharapkan rahmat Allah taala nescaya ia diampunkan dosanya yang terdahulu.

Dalam hadis yang lain Aishah juga meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda bersedialah dengan bersungguh-sungguh untuk menemui malam Lailatulqadar pada malam-malam yang ganjil dalam 10 malam yang akhir daripada bulan Ramadhan.

Malam-malam yang ganjil yang tersebut ialah malam 21, 23, 25, 27 & 29 dari bulan Ramadhan. Dalam pada itu terdapat juga beberapa hadis yang menyatakan bahawa malam Lailatulqadar itu pernah ditemui dalam zaman Rasulullah s.a.w. pada malam 21 Ramadhan. Pernah juga ditemui pada malam 23 Ramadhan. Terdapat juga hadis yang mengatakan bahawa baginda Rasulullah s.a.w. menjawab pertanyaan seorang sahabat yang bertanya mengenai masa Lailatulqadar supaya ianya bersedia dan menghayatinya. Baginda menjelaskan malam Lailatulqadar itu adalah malam 27 Ramadhan. Dari keterangan-keterangan di atas dapatlah kita membuat kesimpulan bahawa malam Lailatulqadar itu berpindah dari satu tahun ke satu tahun yang lain di dalam lingkungan 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan. Yang pastinya bahawa masa berlakunya malam Lailatulqadar itu tetap dirahsiakan oleh Allah s.w.t. supaya setiap umat Islam menghayati 10 malam yang akhir daripada Ramadhan dengan amal ibadat. Kerana dengan cara itulah sahaja mudah-mudahan akan dapat menemuinya dan dapat pula rahmat yang diharapkan yang akan menjadikan seseorang itu hidup bahagia di dunia mahupun di akhirat.

tanda-tanda malam lailatul qadar: [sumber]

[1] Udara dan angin sekitar terasa tenang. Sebagaimana dari Ibnu Abbas, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لَيْلَةُ القَدَرِ لَيْلَةٌ سَمْحَةٌ طَلَقَةٌ لَا حَارَةً وَلَا بَارِدَةً تُصْبِحُ الشَمْسُ صَبِيْحَتُهَا ضَعِيْفَةٌ حَمْرَاء

Lailatul qadar adalah malam yang penuh kelembutan, cerah, tidak begitu panas, juga tidak begitu dingin, pada pagi hari matahari bersinar lemah dan nampak kemerah-merahan.” (HR. Ath Thoyalisi. Haytsami mengatakan periwayatnya adalah tsiqoh /terpercaya)

[2] Malaikat menurunkan ketenangan sehingga manusia merasakan ketenangan tersebut dan merasakan kelezatan dalam beribadah, yang tidak didapatkan pada hari-hari yang lain.

[3] Manusia dapat melihat malam ini dalam mimpinya sebagaimana terjadi pada sebagian sahabat.

[4] Matahari akan terbit pada pagi harinya dalam keadaan jernih, tidak ada sinar. Dari Abi bin Ka’ab bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang artinya,”Shubuh hari dari malam lailatul qadar matahari terbit tanpa sinar, seolah-olah mirip bejana hingga matahari itu naik.” (HR. Muslim) (Lihat Shohih Fiqh Sunnah II/149-150)


*sesungguhnya sesiapa yang terlepas malam lailatul qadar teramatlah rugi..sama-samalah kita mencari malam tersebut..just untuk peringatan untuk diri sendiri..

btw, dlu mak pernah cerita ada sorang pakcik kat kampung dia ni sorang yang sangat alim dan baik..zaman dulu-dulukan manalah ada air paip kat masjis..masa tu kolah-kolah pun takde..so, dia pun pergi la kesungai untuk ambil wudhuk..sampai je kat sungai tu dia pun sangkut la tuala di pada sebatang pokok buluh *eyh pokok buluh orang panggil sebatang ke??* then dia pun pergi la ambil wuduk..lepas ambil wudhuk tu dia pun pergi kat tempat dia letak tuala tadi..then tengok tuala tu dah takde..rupa-rupanya tuala dia nun dihujung dahan buluh tu..kata orang pada malam lailatul qadar pokok-pokok semua sujud ke bumi..dimana pada malam ini para malaikat akan turun ke bumi..


ya..Allah..sy sangat teringin berjumpa malam lailatul qadar..semoga Allah s.w.t memakbulkan doa sy..amiin..sekian

~thanx for reading..feel free to drop by~

3 comments:

  1. semoga Allah memberi keizinan utk bertemu malam lailatul qadar ini.ameen :)

    ReplyDelete
  2. amin...gudluck..=) i dah follow u..dont forget follow me back ok..tQ

    ReplyDelete