~I am a dietitian who always think about delicious food.. just go with the flow.. live..laugh..love~
word power
“Biar tak kaya harta tapi kaya budi, biar hanya kata-kata, kadang-kadang itu lebih bererti.”
DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj
lets follow each other
Showing posts with label interview. Show all posts
Showing posts with label interview. Show all posts
Friday, October 16, 2015
bersyukurlah wahai diri ini
Salam..
straight to the point, today rasa nak coretkan sikit pasal kerja aku.. which yang everyday aku rasa tak bersemangat.. rasa muak kerja.. rasa macam pffffffftt..
to be honest sebenarnya aku tak menjiwai sangat kerja aku.. dulu -dulu ambik dietetik sebab macam dah takde course yang menarik je nak ambik.. so hentam saja la labu ..nak-nak dengan result matrix yang biasa-biasa saje..
masa zaman study rasa seronok la juge.. mungkin sebab ada kawan-kawan.. lepas tu setiap semester mesti setiap subject tu akan ada 2 hari yang aku ponteng .. iaitu ponteng yang sengaja sebab kalu nak exam kena cukup 80% attendance kan.. so cukup la..tehehe..
bila masuk zaman praktikal aku dah mula malas-malas.. sebabnya aku baru sedar tak best rupanya bercakap untuk nasihat orang.. bila masuk wad yang crowded dengan bau-bauan aku rasa lagi hell.. bila kes banyak aku dah mula tak tahan lapar dan panas.. so posting yang aku paling suka dulu-dulu ialah special unit.. sebab ICU ada air cond.. gettew..
so kerja pertama aku selepas grad adalah pembantu penyelidik.. yang ni aku suka .. sebab masa kerja aku sangat flexible.. suka hati nak datang pukul brapa..suka hati nak balik pukul berapa janji task aku siap.. pulak tu aku duduk ngadap laptop dengan duduk dalam lab je.. which is tak perlu nak deal dengan manusia sangat kecuali bahagian kewangan yang sangat lembab nak masukkan gaji.. masa ni kawan-kawan pun best.. tetiap malam ajak Kimi test restoran-restoran baru kat KT tu..
tapi dalam masa kerja tu aku mengusha kerja lain juge.. interview pertama aku adalah catering dietitian BESTA.. sebenarnya aku tak berminat lansung nak jadi catering dietitian.. tapi nak test market punya pasal aku pergi je interview.. Alhamdulillah dapat tapi nak di hantar ke Pasir Gudang.. so aku tolak sebab aku rasa jauh dan tak berbaloi dengan gaji yang diberi tambah dengan cerita hell catering dietitian oleh kawan-kawan..
next kerja aku pegawai penyelidik.. yang ni nama je pegawai..ada hari macam kuli batak..yela buat research banyak tempat.. tiap kali turun field segala mala file kena bawak dengan machine2 bagai.. so memang lain macam sikit la.. bukan junior cam aku je kena buat..tapi senior2 pun.. sesungguhnya gitu le research gomen.. masa kerja yang ni memang tetiap hari aku duk usha kerja lain.. resume tak yah cite berlambak apply mana-mana.. interview pun tayah cite memang aku paling champion.. tapi ntah kenapa walaupun penat dan stress keep in data aku rasa happy je.. tetiap hari sesak naik lrt pun ok.. tetiap hari marathon kejar ktm pun best.. kerja sabtu pun kadang-kadang best..sebab balik dari kerja cuci mata ke jln TAR, mid valley la.. TS la.. sogo la..macam-macam..tapi yang tak bestnya situ kontrak saje..
2 minggu sebelum kawen aku dapat kerja as dietitian sambilan di Seremban.. masa dapat tu seronok la jugak.. finally dapat la kerja yang setimpal dengan degree aku.. tapi seronoknya sekejap je.. sebab kan aku memang tak minat nak jadi dietitian kan.. so hari-hari ke wad.. hari-hari jaga klinik.. hari-hari ngadap patient.. serius penat amat.. tak rasa happy lansung..
rezeki datang lagi selepas aku dapat kerja yang sekarang ni..dietitian jugak.. masa dapat seronok juga.. masa tu fikir rezeki anak ni sebab baru dapat tau pregnantkan.. masa mula-kerja memang rasa pfffffttt sebab tengah alahan teruk.. sampai satu tahap tak larat sangat sampai bentang sejadah baring kat dalam ofis.. kepala memang ting tong dalam beg sentiasa ada plastik untuk stand by muntah.. kadang-kadang on the way nak pegi tengok patient bleh brenti muntah dulu.. kena attend meeting sampai setengah hari..masa dalam meeting tak tahan sakit kepala mintak izin nak keluar pegi toilet..pastu lepak dalam toilet stengah jam sambil menangis.. patient tak ramai tapi management work yang buat aku pening.. tambah dengan kitchen baru buka.. makanya menjiwai la sekejap perasaan catering dietitian.. memang banyak betul dugaan masa mengandung ni.. hmmm..ape-ape pun bersyukur dah lalui 28 weeks plus plus..
last week bukak wechat setelah berbulan tak buka.. tetiba tertengok status kawan yang terpaksa berhenti kerja sebab jauh dengan husband.. pulak tu tengah pregnant.. kerja pun still status kontrak.. tengok #tag dia tulis nak sambung study la kerja pun susah nak dapat..hmm
I think I just woke up from my deep sleep.. bersyukurlah.. bersyukurlah wahai hati..
olala
dietitian,
experience,
interview,
job
Monday, November 10, 2014
Interview Pegawai Dietetik U41
salam
ada orang takkkkkk... =)
fuhhhhhh fuhhhhhh fuhhhhhhh
kali ni aku nak cerita pengalaman aku pegi interview SPA untuk jawatan pegawai dietitik minggu lepas.. aku memang nak cite sipi-sipi bila oarang dah nakhabis musim interview sebab tanak bagi soklan bocor ke orang yang tak interview lagi..herherher...main jeee
alasan sangat..padahal aku malas *mata ke atas
aku kan macam ada prob sikit application aku tu tak melepasi syarat katanya..syarat apa pulak aku tak pasti..sebab call banyak kali ke SPA pun jawapan hampeh..makanya tak expect la dapat kan..
tiba-tiba je status jadi normal pastu tetiba dipanggil interview.. suka surprise-surprise gini tauuuu * tangan dibahu
happynya macam dah dapat kerja dengan hospital pilihan je.. =)
makanya terpaksa adhoc cuti sementelah tempat interview yang aku pilih di Kuala Terengganu.. serius weh aku tak study lansung.. tambah stress aku tengok kenkawan study bagai nak rak..aku terpaksa akui aku bukan pelajar cemerlang ^_^
so first time interview SPA ni aku macam teruja la..ada dua orang panel, sorang dari pihak SPA iaitu Tuan Haji S dan yang kedua dietitian Pn R.. mengikut perkiraan dan hasil survey, Tuan Haji S ni suka tanya perkara yang islamik sebab beliau ni orang JAKIM..
aku syak masa tu macam aku nak pergi interview guru KAFA dah sebab segala hadis dan ayat Quran yang berkaitan dengan makanan aku cubaaaaa hafal.. namun non hado yang ditanya kecuali lehebatan Habbatus Sauda diceritakan dalam hadis ke dalam Quran..
so tetiba rasa berbesar hati nak share antara soalan yang ditanay oelah Tuan Haji S..jengg jengg jenggg
- Self Introduce
- Self promote
- kenapa nak jadi dietitian
- soalan berkaitan kerja aku sekarang..to be specific berkaitan dengan obesiti, range umur, group mana paling efektif, hasil kepada komuniti
- pendapat berkaitan traditional and complimentary medicine (TCM), hadis berkaitan Habbatus Sauda
soalan dari Puan R
- jika dihantar ke tempat yang tak pernah ada dietitian apa yang perlu dilakukan..yang ni agak tricky..soalan yang takde jawapan rigid..oh my aku main cakap je ni...
so itu jela alkisah interview aku hari tu..meh nak share tips sikit
- kita disaranlan pakai kasut warna gelap yang bertutup dan ada tumit sikit..tapi aku syak pihak SPA tak tengok pun dan ada je candidate lain pakai flat shoes warna terang je.. so aku simpulkan ni depends on orang la kot
- tolong..tolonggg bawak semua dokumen yang dah ditetapkan..kalau ada yang macam was-was perlu ada dalam file or tak just bawak je dulu..nanti dorang akan check dan ajar cara susun.. macam tempat aku haritu ada fresh grad yang tak dapat scroll lagi tak bawa surat tamat belajar, makanya free-free je kena ceramah.. tapi masa aku haritu interviewer tak tengok pun file aku..resume je yang dorang tengok..
- tolonggg jugak bawak gambar yang original..bukan sekadar gambar print colour..mengundang bebelan lagi
- study sikit pasal negara, perlembagaan, ekonomi..soalan ni aku tak kena tapi kawan-kawan yang interviewer lain ramai yang kena
- study sikit isu semasa, kebetulan musim aku minggu lepas tengah hot isu complain makanan hospital dan isu lemak tepu takde kaitan untuk orang sakit jantung.. aku prepare dah ajwapan..tapi tak tanya pulak...kecewa iolss disitu..
itu je kot..hopefully membantu untuk korang-korang akan datangg..
daaaa
~thanx for reading..feel free to drop by~
Monday, November 11, 2013
soalan bocor TPM
salam korangsss..
semalam aku ade shara pasal aku pergi interview TPM tu kan..so ada kawan aku ni msg tanya contoh-contoh soalan yang ditanya..katanya nak mohon untuk tahun 2015..wahhhh kelas kau jahh awal sgt ni..hehe..
takpe..aku dulu pun time tahun 3 degree pun dah usha dah scholarship ni..
okaii..so here we go!!!
soalan 1
of coz drg akan suruh perkenalkan diri 1 minute..yang ni aku just cakap seringkas mungkin je..nama penuh, asal mana, study mana dan kerja apa sekarang..
soalan 2
aku kan bagi satu clear holder sijilkan..so drg tanya semua pasal aktiviti yang aku join tu..soklannya berbunyi begini "apakah sumbangan anda kepada fakulti dan masyarakat"..yg ni aku goreng rangup-rangup..hehe
soalan 3
apakah ciri-ciri seorang lecturer awak yang awak tengok semasa awak belajar..then drg tanay apa kualiti yang ada pada diri aku ni..haa yang ni aku pun masuk bakul angkat sediri le..hehe
soalan 4
tetiba drg tanya apa yang awak tahu pasal FSK aka Fakulti Sains Kesihatan..oh my..serious aku tak study lansung pasal uitm ni kenn..so sekali lagi aku panaskan minyak elok2 untuk menggoreng..
soalan 5
since aku kerja sebagai RA kan..so drg tanya aku pernah tak deal dengan student..of coz pernah..aku pernah jaga exam junior aku..aku pernah assist lab junior aku..tetiba interviewer to tanay selain dari junior aku ..aku macam tak 'dapat' soalan tu..so aku tanya lagi sekali..then dia cakap contoh tengah aku duduk sesaje kat opis tu ada tak student medic ke..fisio ke datang..of coz la jawatan yesssss sgttt kan..aku salu lepak nagn kimi medic kot...kah3..
soalan 6
yang ni drg tanya aku ada tak pape soalan nak tanya drg..haha..include sekali ok..
opsss..semua in english ye..aku malas jela nak speaking kat sini kang terkezut pulak..kah3..perasannn sgtt..
ok ini adalah bagaimana BB Plus Collagen tu bertindak ye kawan-kawan
like sini >>> BB Plus Collagen
nak tahu lebih lanjut boleh lah pm ke link kat atas tu or sms/whatsapp 013-9102183
sekian
~thanx for reading..feel free to drop by~
olala
bb plus collagen,
interview,
kecantikan,
TLC,
top leaders circle,
tpm
Subscribe to:
Posts (Atom)

.jpg)
